loader image

Η νέα υποχρεωτική ηλεκτρονική τιμολόγηση για B2B και B2G συναλλαγές θα ολοκληρωθεί σταδιακά μέσα στο 2026 για όλες τις πωλήσεις αγαθών (χονδρική) και παροχή υπηρεσιών.

Στόχος είναι η σταδιακή μετάβαση στην ψηφιακή εποχή, η ευκολία και αυτοματοποίηση συναλλαγών. Συγχρόνως, επιτυγχάνεται η μείωση λογιστικών εξόδων αλλά και η διαφάνεια συναλλαγών.

Πρόκειται για μια ριζική αλλαγή στην έκδοση τιμολογίων μεταξύ επιχειρήσεων στην Ελλάδα, που γίνεται στα πλαίσια της Εκτελεστικής Απόφασης (ΕΕ) 2025/502 όπως δημοσιεύθηκε στις 13 Μαρτίου 2025 έπειτα από έγκριση της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η ηλεκτρονική τιμολόγηση B2G για συναλλαγές με φορείς της Γενικής Κυβέρνησης (πλην σχετικών εξαιρέσεων) ισχύει ήδη από την 1η Σεπτεμβρίου 2025. Σύντομα, όμως, όλες οι B2B επιχειρήσεις θα είναι υποχρεωμένες να αφήσουν τα χειρόγραφα τιμολόγια και να υιοθετήσουν το e-invoice.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή.

Τι Είναι H Ηλεκτρονική Τιμολόγηση;

Η ηλεκτρονική τιμολόγηση είναι η έκδοση και αυτόματη μεταβίβαση ψηφιακών παραστατικών μιας επιχείρησης στο myData (ηλεκτρονικά βιβλία της ΑΑΔΕ) και άλλα λογιστικά συστήματα, σε πραγματικό χρόνο. Η διαδικασία γίνεται μέσω ενός επιλεγμένου Παρόχου (πιστοποιημένη υπηρεσία διαβίβασης). Στόχος των e-τιμολογίων είναι η διασφάλιση ταχύτητας, ευκολίας και φορολογικής ακεραιότητας.

Η ηλεκτρονική τιμολόγηση (e-invoicing), με την αυστηρή έννοια του όρου, είναι η ανταλλαγή ψηφιακών παραστατικών σε μορφή δομημένων δεδομένων μεταξύ δύο ή περισσότερων οντοτήτων, σύμφωνα με το ευρωπαϊκό πρότυπο έκδοσης ηλεκτρονικών τιμολογίων.

Στην πραγματικότητα, όμως, η διαδικασία δεν περιλαμβάνει μόνο τιμολόγια, αλλά και άλλα έγγραφα, όπως πιστωτικά/χρεωστικά σημειώματα ή εντολές αγοράς.

Ηλεκτρονικό Τιμολόγιο – Από Πότε Ισχύει

Η υποχρεωτική ηλεκτρονική τιμολόγηση στην Ελλάδα έχει ένα συνολικό πλαίσιο εφαρμογής περί 2,5 ετών – από την 1η Ιουλίου 2025 έως τις 31 Δεκεμβρίου 2027.

Ανάλογα όμως με τον τύπο συναλλαγής, καθίσταται υποχρεωτική σε διαφορετικά στάδια:

1. Συναλλαγές Με Το Δημόσιο (B2G – Business To Government)

  • Από πότε ισχύει: Η υποχρέωση για B2G συναλλαγές έχει ξεκινήσει από την 1η Σεπτεμβρίου 2025.
  • Ποιον αφορά: Αφορά όλες τις συναλλαγές άνω των 2.500€ με φορείς της Γενικής Κυβέρνησης: δημόσιο, οργανισμούς, συναλλαγές που σχετίζονται με την εκτέλεση δημοσίων συμβάσεων, δαπάνες φορέων που σχετίζονται με τη Γενική Κυβέρνηση, κλπ.
  • Υποχρεώσεις: Η λήψη/καταχώρηση του τιμολογίου γίνεται αυτόματα μέσω εγκεκριμένου Παρόχου.
  • Εξαιρέσεις: Από την υποχρέωση υποβολής ηλεκτρονικής τιμολόγησης εξαιρούνται:
  1. Ορισμένες συμβάσεις μεταξύ αναθετουσών αρχών, συμβάσεις παραχώρησης μεταξύ φορέων του δημοσίου τομέα και παρόμοιες περιπτώσεις όπως καθορίζονται από τη σχετική νομοθεσία.
  2. Δαπάνες φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, ανεξαρτήτως αξίας, που χαρακτηρίζονται απόρρητες.
  3. Λοιπές δαπάνες κάτω των 2.500 ευρώ.
  4. Συμβάσεων μίσθωσης έργου μεταξύ φυσικών προσώπων και φορέων της Γενικής Κυβέρνησης.

    Παρόλα αυτά, σε ότι αφορά τα φυσικά πρόσωπα, είναι απαραίτητο να ερμηνεύονται προσεκτικά οι σχετικές διατάξεις ανά περίπτωση.

Timologio B2G

Διαθέσιμη είναι πλέον στους προμηθευτές του Δημοσίου (επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες) η νέα, δωρεάν εφαρμογή ‘timologio B2G’ της ΑΑΔΕ που προσφέρει τη δυνατότητα παρακολούθησης της κατάστασης επεξεργασίας του τιμολογίου μέχρι την τελική πληρωμή.

Έτσι, ο προμηθευτής μπορεί, μεταξύ άλλων, να ενημερωθεί για τυχόν αίτημα διόρθωσης ή απόρριψη από την εκάστοτε Αναθέτουσα Αρχή.

E-Invoicing B2G – Με Απλά Λόγια

Για όλες τις συναλλαγές με φορείς της Γενικής Κυβέρνησης (πλην φυσικών προσώπων) και ποσά άνω των 2.500€, το Δημόσιο πληρώνει μόνο αν έχει “παραλάβει” στο δικό του σύστημα το ηλεκτρονικό τιμολόγιο – οπότε το παραστατικό θεωρείται έγκυρο και μπορεί να γίνει η πληρωμή.

Επομένως, για μεγάλες συναλλαγές με το κράτος η πληρωμή εξαρτάται άμεσα από την αποστολή του παραστατικού μέσω Παρόχου, κάτι που και πρακτικά καθιστά υποχρεωτική την υιοθέτηση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης.

2. Χονδρικές Συναλλαγές (B2B)

Η υποχρεωτική χρήση ηλεκτρονικής τιμολόγησης στις συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων (B2B) ξεκινά σε δύο κύριες φάσεις, με γνώμονα το μέγεθος της επιχείρησης:

Στάδιο Εφαρμογής Ποιοι Υποχρεούνται Να Εκδίδουν Ε-Τιμολόγια Ημερομηνία Υποχρεωτικής Έναρξης Διάστημα Σταδιακής Εφαρμογής*
Α’ Περίοδος (Μεγάλες Επιχειρήσεις) Όσες επιχειρήσεις είχαν ακαθάριστα έσοδα άνω του ενός εκατομμυρίου ευρώ (1.000.000 €) το 2023. 2 Φεβρουαρίου 2026 Από 2 Φεβρουαρίου έως 31 Μαρτίου 2026
Β’ Περίοδος (Λοιπές Επιχειρήσεις) Όλες οι υπόλοιπες επιχειρήσεις που κάνουν B2B συναλλαγές. 1 Οκτωβρίου 2026 Από 1 Οκτωβρίου έως 31 Δεκεμβρίου 2026

* Διάστημα Σταδιακής Εφαρμογής

Κατά το χρονικό “διάστημα σταδιακής εφαρμογής της ηλεκτρονικής τιμολόγησης” που ορίζεται σε κάθε περίπτωση (δες παραπάνω) οι επιχειρήσεις μπορούν να κάνουν παράλληλη χρήση προγραμμάτων διαχείρισης (εμπορικό /λογιστικό, ERP) ή της ειδικής φόρμας καταχώρησης.

Όταν ξεκινούν, οι B2B επιχειρήσεις θα πρέπει να υποβάλουν Δήλωση Έναρξης Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων ή Δήλωση Χρήσης της Εφαρμογής e-timologio του myData και στη συνέχεια να ξεκινήσουν να εκδίδουν ηλεκτρονικά τιμολόγια εντός του συγκεκριμένου τριμήνου.

Λογισμικό Για E-Invoicing B2B

Οι υπόχρεες επιχειρήσεις μπορούν να εκδίδουν παραστατικά για συναλλαγές χονδρικής μόνο μέσα από τα συνολικά 33 αδειοδοτημένα λογισμικά παρόχων ηλεκτρονικής τιμολόγησης.

Εναλλακτικά μπορούν να χρησιμοποιήσουν τη δωρεάν εφαρμογή e-timologio της ΑΑΔΕ.

Γιατί Δεν Επαρκεί Το MyData;

Το myDATA (Digital Accounting & Tax Application) είναι η cloud πλατφόρμα των Ηλεκτρονικών Βιβλίων και έκδοσης ηλεκτρονικών παραστατικών της ΑΑΔΕ. Ωστόσο, δεν επαρκεί από μόνο του για την ολοκληρωμένη διαχείριση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης.

Ενώ οι επιχειρήσεις υποχρεούνται να διαβιβάζουν δεδομένα εσόδων και εξόδων στην πλατφόρμα, το σύστημα του myData δεν μπορεί να διαχειριστεί την έγκριση όλων των συναλλαγών σε πραγματικό χρόνο.

Αντίθετα, οι αδειοδοτημένοι Πάροχοι με άδεια καταλληλότητας (ΥΠΑΗΕΣ) αναλαμβάνουν την ευθύνη για την έγκριση, τη διαβίβαση των παραστατικών, τη διασφάλιση της συμμόρφωσης με διεθνή πρότυπα ασφαλείας, καθώς και την αποθήκευση των δεδομένων με βάση τραπεζικές προδιαγραφές.

Ποιους Αφορά Η Ηλεκτρονική Τιμολόγηση (Ελλάδα Και Χώρες Εξωτερικού)

Σε ποιες περιπτώσεις υποχρεούσαι να εκδώσεις και να δεχτείς ηλεκτρονικό τιμολόγιο;

Υποχρεωτική Έκδοση E-Invoice – Πότε Ισχύει

Η υποχρέωση για έκδοση e-τιμολογίων αφορά όλες τις οντότητες (άρθρο 1 ΕΛΠ) που διενεργούν πώληση αγαθών ή παροχή υπηρεσιών σε συναλλαγές χονδρικής (B2B), με επιχειρήσεις (οντότητες) στην Ελλάδα, σε χώρες εκτός ΕΕ και με το ελληνικό δημόσιο (B2G).

Για πωλήσεις σε επιχειρήσεις εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η έκδοση ηλεκτρονικών τιμολογίων είναι προς το παρόν προαιρετική. Σε περίπτωση που μια επιχείρηση εντός άλλης χώρας Ε.Ε. δεν αποδέχεται το ηλεκτρονικό τιμολόγιο, αυτό μπορεί να αποσταλεί με εναλλακτικό τρόπο.

Υποχρεωτική Αποδοχή E-Τιμολογίου 3ου – Πότε Ισχύει

Για ε-τιμολόγια που αφορούν συναλλαγές επιχειρήσεων της Ελλάδας, η λήπτρια εταιρεία είναι υποχρεωμένη να το δεχτεί.

Όμως για συναλλαγές μεταξύ επιχείρησης εντός Ελλάδας με επιχείρηση εξωτερικού (εντός ή εκτός ΕΕ), η ημεδαπή επιχείρηση δεν είναι υποχρεωμένη να δεχτεί το ηλεκτρονικό τιμολόγιο.

Υποχρεωτική Ηλεκτρονική Τιμολόγηση – Προθεσμία

Οι πιο σημαντικές ημερομηνίες για την υποχρέωση ηλεκτρονικής τιμολόγησης είναι:

1. Προθεσμία Υποχρεωτικής Έκδοσης Ηλεκτρονικών Τιμολογίων

  • 21/10/2026 για B2B μικρές/μεσαίες επιχειρήσεις
    (ολοκλήρωση διαδικασιών έως 31/12/26)
  • 2/2/2026 για B2B για επιχειρήσεις με ακαθάριστα έσοδα άνω του 1 εκατ.ευρώ κατά το φορολογικό έτος 2023
    (ολοκλήρωση έως 31/3/26)

2. Προθεσμίες Πρόωρης Ένταξης Στο Ε-Τιμολόγιο & Φορολογικά Κίνητρα

Οι επιχειρήσεις που επιλέγουν να ξεκινούν να εκδίδουν αποκλειστικά ηλεκτρονικό τιμολόγιο δύο μήνες νωρίτερα από την έναρξη της υποχρεωτικότητας, δικαιούνται σημαντικά φορολογικά κίνητρα:

  • Α’ Περίοδος (Τζίρος > €1.000.000): Η προθεσμία πρόωρης ένταξης για να κερδίσεις τις σχετικές φορολογικές ‘εκπτώσεις’ είναι η 1η Δεκεμβρίου 2025.
  • Β’ Περίοδος (Λοιπές Επιχειρήσεις): Η προθεσμία πρόωρης ένταξης στην ηλεκτρονική τιμολόγηση για να απολαύσεις τα φορολογικά ‘bonus’ είναι η 3η Αυγούστου 2026.

Ποια Είναι Τα Οφέλη Πρόωρης Ένταξης Στην Ηλεκτρονική Τιμολόγηση;

Η πρόωρη ένταξη, δηλαδή η εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης μέσω Παρόχου δύο μήνες πριν από την υποχρεωτική ημερομηνία, προσφέρει σημαντικά φορολογικά και πρακτικά οφέλη.

1. Διπλή Απόσβεση Δαπάνης Εντός Φορολογικού Έτους

Οι δαπάνες για λογισμικό και τεχνικό εξοπλισμό e-invoicing που πραγματοποιεί η επιχείρηση σου αναγνωρίζονται πλήρως και με 100% προσαύξηση μέσα στο ίδιο φορολογικό έτος.

Αυτό σημαίνει ότι αντί να αποσβεστούν σταδιακά σε βάθος χρόνου, όπως γίνεται σε αντίστοιχες περιπτώσεις, οι δαπάνες αυτές καταχωρούνται ολόκληρες και διπλάσιες στο έτος αγοράς, μειώνοντας άμεσα τη φορολογική επιβάρυνση σου για το συγκεκριμένο έτος.

2. Διπλή Απόσβεση Ετήσιων Χρεώσεων Για Τους 12 Πρώτους Μήνες

Οι δαπάνες που σχετίζονται με την παραγωγή, τη διαβίβαση και την ηλεκτρονική αρχειοθέτηση τιμολογίων – όπως τα ετήσια κόστη που καταβάλλονται στον Πάροχο για την έκδοση, αποστολή και αποθήκευση των ηλεκτρονικών παραστατικών – απολαμβάνουν προσαύξηση 100% για το διάστημα των πρώτων 12 μηνών.

Ηλεκτρονική Τιμολόγηση Στο Cloud

Η υιοθέτηση λύσεων τιμολόγησης μέσω cloud είναι ο σύγχρονος τρόπος διαβίβασης πληροφοριών και επικοινωνίας συστημάτων.

Σχετικά με την έκδοση ηλεκτρονικού τιμολογίου, το cloud προσφέρει σημαντικά οφέλη:

Μείωση Κόστους

Ως υπηρεσία τύπου SaaS, δεν απαιτούν κανενός είδους αρχική επένδυση σε λογισμικό ή hardware, ούτε συντήρηση και αναβάθμιση. Αρκεί η ετήσια συνδρομή σου στον cloud πάροχο.

Ευκολία Και Ασφάλεια

Η ηλεκτρονική τιμολόγηση είναι εξολοκλήρου βασισμένη στο cloud, κάνοντας τη χρήση ιδιαίτερα εύκολη. Τα ε τιμολογια αποθηκεύονται με ασφάλεια στο cloud, επιτρέποντας την αναζήτηση και πρόσβαση οποιαδήποτε στιγμή, από οποιαδήποτε συσκευή!

Ηλεκτρονική Τιμολόγηση Με Την Εμπειρία Της Arebas

Στην Arebas προσφέρουμε ολοκληρωμένες λύσεις IT και cloud εφαρμογών που στηρίζουν την επιχείρησή σου στην ψηφιακή εποχή.

Με πιστοποιήσεις Gold Partner της Epsilon Net και Silver Partner της Entersoft, δίνουμε σε κάθε επιχείρηση τη δύναμη να εκδίδει, να αποστέλλει και να αρχειοθετεί ηλεκτρονικά τιμολόγια με απόλυτη ασφάλεια και πλήρη συμμόρφωση στο myDATA.

Μπες άμεσα στη νέα εποχή τιμολόγησης με την Arebas. Επικοινώνησε μαζί μας σήμερα!