Στα πλαίσια της ψηφιακής μετάβασης της ελληνικής οικονομίας και των φορολογικών διαδικασιών, τα δελτία αποστολής γίνονται ψηφιακά. Από το 2025, λοιπόν, τα χειρόγραφα έντυπα καταργούνται σταδιακά, διευκολύνοντας τις διαδικασίες μεταφοράς αποθεμάτων καθώς και τη διαφάνεια ανάμεσα στα συναλλασσόμενα μέρη αλλά και την ΑΑΔΕ.
Τι Είναι Το Ψηφιακό Δελτίο Αποστολής;
Το Ψηφιακό Δελτίο Αποστολής (ΨΔΑ) είναι η σύγχρονη ηλεκτρονική εκδοχή του παραδοσιακού δελτίου. Η έκδοση και η αυτόματη διαβίβαση του στην ΑΑΔΕ (μέσω του myData) πρέπει να γίνεται πριν από την έναρξη της μεταφοράς εμπορευμάτων (αποθεμάτων) και να τα συνοδεύει από τον αποστολέα στον παραλήπτη. Ωστόσο, δεν αντικαθιστά το τιμολόγιο ή την απόδειξη.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το ψηφιακό δελτίο αποστολής αφορά τα αποθέματα και όχι οποιαδήποτε αγαθά (π.χ. πάγια). Επίσης, η τρέχουσα υποχρεωτικότητα του υπόκειται σε διάφορες εξαιρέσεις που αναφέρονται παρακάτω.
Τι Χρειάζεστε Για Την Έκδοση Και Διαχείριση ΨΔΑ
Για να ξεκινήσετε να εκδίδετε δελτία αποστολής ηλεκτρονικά, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τη δωρεάν εφαρμογή της ΑΑΔΕ myDATAapp – που συνήθως συστήνεται για πολύ μικρές επιχειρήσεις.
Εναλλακτικά, μπορείτε να επιλέξετε ένα εξειδικευμένο λογισμικό πιστοποιημένου παρόχου που συνδυάζει δυνατότητες ηλεκτρονικής τιμολόγησης και έκδοσης ψηφιακών δελτίων αποστολής με ασφαλή διαβίβαση στο myDATA σε πραγματικό χρόνο.
Ψηφιακά Δελτία Αποστολής: Η Νομική Απόφαση
Η υποχρέωση για την έκδοση ψηφιακού δελτίων αποστολής βασίζεται στις διατάξεις των παραγράφων 9Α, 9Β και 9Γ του άρθρου 5 του νόμου 4308/2014 (ΕΛΠ – Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα, συναφείς ρυθμίσεις και άλλες διατάξεις).
Επιπλέον, η απόφαση Α.1123/2024 καθορίζει λεπτομερώς τις τεχνικές και λειτουργικές προδιαγραφές, καθώς και τον μορφότυπο για την έκδοση και διαβίβαση των ψηφιακών παραστατικών διακίνησης.
Η διαβίβαση των δεδομένων πραγματοποιείται υποχρεωτικά στην ψηφιακή πλατφόρμα myData.
Επιπλέον, η εγκύκλιος Ε.2030/2025 του Διοικητή της ΑΑΔΕ για το ψηφιακό δελτίο αποστολής παρέχει σημαντικές διευκρινίσεις σχετικά με τους εμπλεκόμενους ρόλους ή ‘οντότητες’ (Αποστολέας, Παραλήπτης, Μεταφορέας, Αποθηκευτής), τις εξαιρέσεις και τον τρόπο διαχείρισης ειδικών περιπτώσεων.
Υπόχρεοι Σε Ψηφιακό Δελτίο Αποστολής Και Χρονοδιάγραμμα
Το μέτρο έχει ήδη ξεκινήσει να εφαρμόζεται σε δύο κύριες φάσεις.
Ψηφιακό Δελτίο Αποστολής Α’ Φάση (Εφαρμογή Από 2 Ιουνίου 2025)
Η 1η φάση ΨΔΑ τέθηκε σε ισχύ για συγκεκριμένες κατηγορίες επιχειρήσεων στις 2 Ιουνίου 2025.
Πιο συγκεκριμένα, ως υπόχρεοι για το ψηφιακό δελτίο αποστολής από 2/6/25 ορίζονται οι παρακάτω:
- Επιχειρήσεις με ακαθάριστα έσοδα άνω των 200.000 ευρώ – με εξαίρεση όσες έχουν τζίρο των 5.000.000, είναι θυγατρικές εταιρείας του εξωτερικού και κάνουν χρήση του εμπορικού/ λογιστικού προγράμματος διαχείρισης (ERP) της αλλοδαπής εταιρείας.
- Επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε συγκεκριμένους κλάδους, ανεξαρτήτως τζίρου και που ο Κ.Α.Δ. με τα μεγαλύτερα ακαθάριστα έσοδα αφορά συγκεκριμένες κατηγορίες φαρμακευτικών προϊόντων, καυσίμων και οικοδομικών υλικών.
Ο εν λόγω πιο επικερδής ΚΑΔ ορίζεται σύμφωνα με το έντυπο Ε3 της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος για το φορολογικό έτος 2022.
Για όσα νομικά πρόσωπα το οικείο φορολογικό έτος δεν έληξε στις 31/12/2022, ο υπολογισμός βασίζεται στην υποβληθείσα δήλωση του φορολογικού έτους που εκκίνησε εντός του 2022.
ΚΑΔ Για Ψηφιακό Δελτίο Αποστολής (Υπόχρεες Επιχειρήσεις Ανεξαρτήτως Τζίρου Α’ Φάση)
Στην Α΄ φάση, η υποχρέωση για ψηφιακό δελτίο αποστολής αφορά όλες τις επιχειρήσεις που διακινούν αγαθά, εφόσον ο ΚΑΔ με τα υψηλότερα έσοδα το 2022 ανήκει στους παρακάτω:
- 46.46: Χονδρικό εμπόριο φαρμακευτικών προϊόντων
- 46.71: Χονδρικό εμπόριο στερεών, υγρών και αέριων καυσίμων και συναφών προϊόντων
- 46.73: Χονδρικό εμπόριο ξυλείας, οικοδομικών υλικών και ειδών υγιεινής
Ψηφιακά Δελτία Αποστολής – Παράταση Και Καθολική Εφαρμογή (Β’ Φάση)
Η καθολική εφαρμογή των ψηφιακών δελτίων αποστολής (β’ φάση) μετατέθηκε για το 2026, καθώς η ΑΑΔΕ ανακοίνωσε παράταση λόγω της πολυπλοκότητας του μέτρου.
Η β’ φάση θα περιλαμβάνει επιπλέον λειτουργίες όπως η ψηφιακή παρακολούθηση φορτώσεων/μεταφορτώσεων, η παραλαβή αγαθών με σάρωση QR Code, και ο ποσοτικός/ποιοτικός έλεγχος από τον παραλήπτη.
Εξαιρέσεις Και Ενδοδιακινήσεις
Ισχύουσες εξαιρέσεις στην υποχρεωτική έκδοση ψηφιακού δελτίου αποστολής περιλαμβάνουν την ενδοδιακίνηση και λιανικές συναλλαγές (υπό προϋποθέσεις).
Βασικές Εξαιρέσεις
- Αγρότες του ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ.
- Φυσικά πρόσωπα με ευκαιριακές πωλήσεις έως 10.000 ευρώ.
- Διακινήσεις παγίων περιουσιακών στοιχείων, με την προϋπόθεση ότι δεν διακινούνται με σκοπό την πώλησή τους (π.χ. μεταφορά για συντήρηση/επισκευή ή αποθήκευση σε χώρο τρίτου). Ωστόσο, αν διακινούνται για χρησιδανεισμό ή μίσθωση, η υποχρέωση υπάρχει.
- Διακινήσεις φυσικού αερίου, ύδατος, ηλεκτρικού ρεύματος και θερμικής ενέργειας.
- Συναλλαγές λιανικής εφόσον συνοδεύονται από παραστατικό αξίας, εκτός αν η διακίνηση γίνεται μέσω οντοτήτων παροχής ταχυδρομικών ή ταχυμεταφορικών υπηρεσιών (courier) ή αφορά ενεργειακά προϊόντα (π.χ. πετρέλαιο θέρμανσης).
Ενδοδιακινήσεις Αποθεμάτων
Η διακίνηση αποθεμάτων μεταξύ επαγγελματικών εγκαταστάσεων της ίδιας οντότητας εξαιρείται εφόσον οι εγκαταστάσεις απέχουν έως και 10 χιλιόμετρα μεταξύ τους.
Ξεκινήστε Σήμερα!
Στην Arebas κάνουμε την έκδοση ψηφιακών δελτίων αποστολής απλή και αποτελεσματική.
Ενσωματώνουμε τη διαδικασία με τα ERP και τα λογιστικά σας συστήματα, ώστε να διασφαλίζετε συμμόρφωση με το myDATA με ασφάλεια και σύμφωνα με όλες τις τρέχουσες απαιτήσεις.
Στόχος μας είναι να έχετε τον πλήρη έλεγχο και τη σιγουριά ότι οι διαδικασίες σας λειτουργούν σωστά και απρόσκοπτα. Ζητήστε σήμερα μια δωρεάν παρουσίαση!

